Világbajnok a női négyes, 11 kvótát szereztünk vasárnap

A női és a férfi kajak négyes is megszerezte az olimpiai kvótákat, előbbi egy fantasztikus világbajnoki címmel. Női kenu párosunk és Kozák Danuta is bezsebelt három kvótát, és három érmet is. A vasárnap délelőtti történések.

A nap, és talán az egész világbajnokság legjobban várt száma a két kajak négyes 500 méteres döntője volt, hiszen itt osztották ki a legtöbb kvótát. A Gazsó Dóra, Csipes Tamara, Medveczky Erika, Bodonyi Dóra női egység ezúttal jól jött ki a rajtból, ami eddig az egyik legnagyobb problémájuk volt, és nagyon taktikus, rendkívül magabiztos versenyzéssel világbajnok lett a fehérorosz és a lengyel hajó előtt.

Gazsó Dóra: „Nagyon sokat gyakoroltunk erre a rajtra. Eddig sosem sikerült ilyen jól, mint most. Az volt a taktikánk, hogy jól eljövünk, majd visszaveszünk a közepén, és 200-nál megindulunk.”

Csipes Tamara: „Nagyon sokat szenvedtünk az edzéseken, egy hete véglegesítettük, hogy ez lesz a beülési sorrend. Csak annyit kértem, hogy ebben a döntőben azt csináljuk, amit tudunk, mert bennünk van a győzelem. Szerencsére ezt odatettük, ez egy maximális pálya volt.”

Medveczky Erika: „Edzésen azt gyakoroltuk, hogy 250 után mondom be a hoppot, de abban egyeztünk meg Tamival, hogy 200-zal a vége előtt mondom be, mert ez egy hosszú pálya lesz ebben a szembeszélben. Alig vártam, hogy indíthassak, és üzenhessünk a többieknek, hogy ’Cső, mi mentünk’!”

A férfi négyestől már egy érem is hatalmas bravúr lett volna ebben az iszonyatosan erős mezőnyben, de a kvóta volt a reális cél. Ehhez az első hétben kellett végezni, ez sikerült is: a Nádas Bence, Tótka Sándor, Birkás Balázs, Kuli István egység ötödikként ért célba. A németek nyertek, megelőzve a spanyolokat és a szlovákokat.

Tótka Sándor: „Akkor lennék elégedetlen, ha hibáztunk volna a pályában, de azt gondolom, hogy mindent megcsináltunk, amire képesek vagyunk. Talán az érem lett volna a cseresznye a torta tetején, de az, hogy az utolsó versenyszámként elevezhettünk a közönség előtt, az mindenért kárpótolt. Elképesztőek voltak a szurkolók!”

Nádas Bence: „Megbeszéltük a srácokkal, hogy megcsináljuk, beálltunk a rajtba, és meg is csináltuk. Nagyon boldog vagyok, hogy kvótás helyen értünk célba.”

Birkás Balázs: „Nagyon sokat jelentene, ha minél többet tudnánk együtt dolgozni. Rendkívül szoros a mezőny, néhány méteren belül jön be szinte az összes hajó. Nagyon büszke vagyok, hogy ilyen erős ellenfelek között ennyit tudtunk fejlődni.”

Kuli István: „A szurkolók nagyon sokat hozzátettek ehhez a teljesítményhez. Amiért jöttünk, a kvóta, az megvan. Az ellenfelek évek óta együtt eveznek, szerintem ez kell ahhoz, hogy a legjobbak közé odakerüljünk.”

A nap első két A döntőjében egyaránt komoly éremesélyekkel indultunk. Előbb a Balla Virág, Devecseriné Takács Kincső kenu páros állt rajthoz az olimpiai távon, 500 méteren. A kanadaiak távollétében a kínai egységtől volt várható, hogy nagy küzdelemben lesz a magyar kettőssel. Ez így is lett, ám a kínaiak gyorsan elléptek a mezőnytől, Balla Virágék egyedüliként próbálták velük tartani a lépést, de a fantasztikus magyar közönség segítségével sem sikerült beérni őket, így másodikként értek célba. Ez az ezüstérem egyben két olimpiai kvótát is jelent.

A következő olimpiai szám a női K-1 500 méter volt, amelyben egy rendkívül erős mezőny jött össze Lisa Carringtonnal, Volha Khudzenkával, Milica Staroviccsal, Emma Jörgensennel, Linnea Stensilsszel és persze az ötszörös olimpiai bajnok Kozák Danutával. Carrington már az első 100 méter után nem hagyott kétséget afelől, hogy ki nyeri ezt a számot. Khudzenka próbálta vele tartani a lépést, de ő is esélytelen volt. A kisebb derékfájdalmakkal bajlódó Kozák Danuta Staroviccsal küzdött a harmadik helyért, a hajrában sikerült leszakítania ellenfelét, így bronzérmet nyert. Nem mellékesen szerzett egy olimpiai kvótát is Magyarországnak.

„A rajt előtt hátra fújt a szél, és amikor már kettőt kellett volna húznom, akkor még csak egyet húztam – kezdte Kozák. – Ha tudok egy jó pályát menni, talán meccsben lettem volna Lisával. Volt egy hátsérülésem, amit nem szerettem volna elmondani, de ha már így rákérdeztetek: igen, fáj minden légzés. A mozgásom nem százszázalékos, azért is mentem ki evezni szombaton Szabó Gabival, hogy segítsen emlékeztetni. Lelkileg is sokat segített, mert kölyökkorunk óta ismerjük egymást, ezért is hasonló a mozgásunk. Valamennyire sikerült javítani rajta, de kellett volna még egy nap. Sajnálom, hogy nem tudtam nyerni ez előtt a kiváló közönség előtt.”

A Kammerer Zoltán, Gál Péter István kajak páros következett az 1000 méteres, ugyancsak olimpiai számban. A 41 éves Kamera és fiatal társa már azzal nagy bravúrt ért el, hogy a középfutamból bejutott a fináléba, ott azonban nem sikerült még egy lapáttal rátenniük a szombati csodálatos teljesítményre. Kammererék nyolcadikként értek célba, ezzel nem lett meg a kvóta.

A Balla, Devecseriné kettős 55 perccel azután, hogy 500-on másodikként ért célba, 200 méteren is rajthoz állt. Ez a döntő csak bónusz volt a számukra, hiszen az 500 az első számú versenyük, ám itt is fantasztikusat mentek, és egy másik kínai egység mögött szintén másodikként értek célba, tehát szűk egy óra alatt szereztek két ezüstérmet és két olimpiai kvótát.

Balla Virág: „Nem lepett meg bennünket, hogy a kínaiak ilyen jó formában voltak. Nekünk a rajtra még jobban rá kell gyúrnunk, mert azzal nyerték meg mindkét számot.”

Devecseriné Takács Kincső: „Belehaltunk az 500-as pályába, ezért savasak voltak az izmaink a 200-as döntőben, de nem voltunk fáradtak, mert feldobott bennünket az első ezüstérem. Örömevezés volt ez a 200 méter.”

A Balaska Márk, Apagyi Levente kajak páros 200 méteren úgy állt rajthoz, hogy bármi előfordulhat a döntőbe, végül harmadikként értek célba.

Balaska Márk: „A rajtban volt egy kis hiba, utána jól jöttünk. Egy 200 méterre ugyanakkor úgy mész fel, hogy nyersz, nem úgy, hogy csak dobogón kellene végezni, szóval én nyerni szerettem volna. Bizonyítani akartam a támogatóimnak, a szövetségi kapitánynak és Schmidt Gábor elnök úrnak, hogy ha már rendeztek egy világbajnokságot, akkor szerzek egy aranyérmet, de ahogy kivettem a szavaikból, ők örülnek ennek a bronzéremnek is.”

Apagyi Levente: „Ez az első felnőtt versenyem, és máris a dobogóra állhattam, szóval örülök én is a bronzéremnek. Ősztől már 500-ra készülök, és próbálok a négyesbe bekerülni.”

Hajdu Jonatán kenu egyes 200 méteren ötödikként ért célba, akárcsak a Korisánszky Dávid, Bakó Tamás, Sáfrán Mátyás, Mike Róbert kenu négyes 500 méteren. Kiss Tamás az 1000 egyes B döntőjében második lett.

Délután az 5000 méteres versenyekkel zárul a szegedi világbajnokság.

The post Világbajnok a női négyes, 11 kvótát szereztünk vasárnap appeared first on xlsport.hu.